امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۲۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

عصر امروز زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در زرند به وقوع پیوست که تا این لحظه هفت پس لرزه به دنبال داشته است. بزرگی این زمین لرزه ها به ترتیب زمانی ۲، ۲.۱، ۱.۶، ۳.۵، ۲.۱، ۲.۲ و ۱.۴ ریشتر بوده است.

بعد از وقوع این زمین لرزه ها مردم زرند برای دریافت چادر روبروی فرمانداری و هلال احمر زرند تجمع کرده اند و این در حالیست مسئولان شرط توزیع چادر را غیرقابل سکونت بودن ساختمان ها عنوان می کنند؛ اما در عین حال امکان خرید چادر از بخش خصوصی برای مردم ایجاد شده است.

چادر به صورت عمومی توزیع نمی شود

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تجمع مردم زرند برای دریافت چادر اظهار کرد: توزیع چادر دارای ضوابطی بوده و مربوط به ساختمانی است که در اثر زمین لرزه از بین رفته و غیرقابل سکونت باشد.

محسن صالحی از تشکیل یک تیم در فرمانداری زرند برای بازرسی منازل خبر داد و افزود: چادر به صورت عمومی و تنها به دلیل ترس افراد توزیع نمی شود.

صالحی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در خصوص توزیع چادر در اختیار شورای مدیریت بحران است، گفت: به مسئولان تاکید شده که باید به ساختمان های غیرقابل سکونت چادر تعلق گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردمی که دچار هراس شده اند می توانند از طریق اصناف اقدام به خرید چادر مسافرتی کنند، افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با بخش خصوصی شهرستان زرند چندین تخته چادر از کارخانه های مربوطه تهیه شده و از طریق اصناف در اختیار مردم قرار می گیرد.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان تصریح کرد: برخی افراد در زمین لرزه ۱۰ سال گذشته زرند تسهیلات نوسازی دریافت کرده و منازلشان را بازسازی کرده اند اما خانه قبلی که متعهد به تخریب آن بوده اند را خراب نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه این قبیل ساختمان ها طبق معیارهای ما باید ترخیب می شد، تاکید کرد: به این قبیل ساختمان ها چادر تعلق نمی گیرد.

صالحی گفت: خسارت ساختمان های جدید جزئی و در حد ریزش گچ از روی دیوار است که این میزان آسیب طبیعی است.

آغاز بررسی ها برای ردیابی گسل ناشناخته

وی کانون زمین لرزه عصر امروز را شهر زرند عنوان کرد و افزود: شواهد نشان می دهد این زلزله ها مربوط به گسل کوهبنان نیست و می تواند مربوط به گسل دیگری باشد.

وی گفت: بررسی ها در این خصوص آغاز شده و با وقوع زمین لرزه های بیشتر و رد یابی شواهد می توان در این خصوص نتیجه گیری کرد.

صالحی از استقرار تیم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در زرند خبر داد و تصریح کرد: دیروز یک دستگاه لرزه نگار در منطقه نصب شده و ارزیابی ها به صورت دقیق تر در حال انجام است.

وی ادامه داد: با ثبت خط سیر زلزله ها مشخص می شود که این زمین لرزه مربوط به گسل قبلی است یا پای گسل شناخته نشده ای در میان است که نتیجه این بررسی ها تا ظهر جمعه مشخص می شود.

تعداد بالای زمین لرزه ها در تخلیه انرژی زمین تاثیری چندانی ندارد

صالحی با اشاره به اینکه زمین لرزه ۴.۶ عصر امروز زرند خسارت جانی نداشت، تصریح کرد: توصیه می کنیم مردم به جای انرژی گذاشتن برای دریافت چادر به دنبال ایجاد یک فضا و سرپناه امن برای خانواده خود باشند.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان یادآور شد: زلزله قابل پیش بینی نبوده و این مورد نیز قطعا آخرین زمین لرزه نیست و باید توجه داشته باشیم زلزله پدیده ای است که به صورت مرتب رخ می دهد.

صالحی عنوان کرد: رابطه بین شدت زلزله و تخلیه انرژی زمین لگاریتمی است و حدود ۳۲ زلزله چهار ریشتری معادل یک پنج ریشتری است.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان تصریح کرد: تعداد بالای زمین لرزه ها در تخلیه انرژی زمین تاثیری دارد اما این تاثیر آنچنان زیاد نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

خواستگاری از کمک داور بازی در زمین فوتبال + تصاویر
اولین مدرسه دولتی شهر خانوک / تاریخ تاسیس ۱۳۱۰/۱۰/۲۰
اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی عکس برج میلاد تهران
تصاویر خبری گوناگون

تصاویر دیده نشده از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب
استقلال یا پرسپولیس ؟!
خط آزاد – فیلمی که آمریکایی ها را به جان هم انداخت
خط آزاد – برخورد «معتدل» با حقوق های نجومی

محمدرضاطاهری؛ شب چهارم محرم ۹۵
حاج منصور؛ شب پنجم محرم ۹۵
حاج مجید بنی فاطمه؛ شب پنجم محرم ۹۵
مداحی حسین سیب‌سرخی شب چهارم محرم الحرام ۱۴۳۸

کاریکاتور/ خودروی جدید هیلاری کلینتون!!!
کاریکاتور/ تعهدات یخی!!!
کاریکاتور/ تورم تک رقمی در سفره مردم!!!
کاریکاتور/ کودکان جنگ !!!